Українсько-алжирське торговельно-економічне співробітництво регулюється Угодою про торговельне співробітництво (підписана 01.07.1993 р., м.Київ) та Конвенцією між Урядом України та Урядом АНДР про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень (підписана 14.12.2002 р., м.Алжир).
З 24 лютого 2022 р. Україна потерпає від широкомасштабної агресії росії. Дії росії проти України мають негативний вплив не лише на внутрішню економіку України, але й на зовнішньо-торговельне співробітництво України зі світом, зокрема очікується суттєве погіршення ряду показників зовнішньо-торговельного співробітництва з Алжиром, яке протягом останніх років демонструвало позитивну динаміку для України.
Статистика за 2023 рік
Згідно з інформацією Державної митної служби України, зовнішня торгівля товарами протягом 2023 р. склала 103 млн 183 тис. дол США, що вдвічі менше у порівнянні з 2021 та 2022 рр.
Експорт товарів з України за 2023 р. становив 34 млн. 3 тис. дол. США.
Номенклатура українського експорту:
У структурі українського експорту до Алжиру за 2023 р. переважали такі групи товарів:
- феросплави – 11 млн 346 тис. дол. США
- інші товари – 9 млн.429 тис.дол.США
-пшениця – 6 млн 641 тис.дол.США
- Ячмінь - 1 млн 283 тис. дол. США
- декстрин, модифіковані крохмалі, клеї на їх основі – 920 тис. дол США
- інші глини, крім глин 6806, муліт, землі – 819 тис.дол США
-Нафта та нафтопродукти – 555 тис.дол США
- ізолятори електричні з будь-яких матеріалів – 421 тис. дол США
- Інші глини, крім глин 6806, муліт, землі – 349 тис. дол США
Імпорт товарів протягом 2023 р. склав 69 млн 180 тис. дол США, що на 50,7 % більше ніж у 2022 р.
Номенклатура імпорту в Україну:
В структурі українського імпорту з Алжиру у 2023 р. переважали такі групи товарів:
- Гази нафтові - 57 млн 744 тис.дол США
- Добрива мінеральні або хімічні, азотні – 5 млн 387 тис. дол США
- Водень, інертні гази та інші неметали – 2 млн 959 тис.дол США
- Аміак – 1 млн 311 тис.дол США
- Фініки, інжир, ананаси, авокадо, гуаява, манго – 483 тис.дол США
- Поліацеталі, поліетери, епоксидні, алкідні смоли; полікарбонати, поліестери – 288 тис.дол США
Сальдо торгівлі товарами: за 2023 р. негативне і складало -35 млн. 177 тис. дол. США).
Істотне скорочення сукупного обсягу торгівлі товарами між Україною та Алжиром у 2023 р.(майже у 2,5 рази) у порівнянні з 2021 та 2022 рр. обумовлюється насамперед повномасштабною збройною агресією рф проти України та постановкою Алжиром у цьому зв’язку торговельно-економічного співробітництва з Україною «на паузу», протекціоністською політикою уряду Алжиру та заміщення товарів іноземного виробництва місцевими не зважаючи на зниження їх якості, а також запровадженням адміністративних бар’єрів спрямованих на фізичне зниження обсягу імпорту в країну.
Статистика за 2024 р.
Згідно з інформацією Державної митної служби України, зовнішня торгівля товарами протягом 2024 р. склала 422 млн 139 тис. дол США.
Експорт товарів з України за 2024 р. становив 317 млн. 879 тис. дол. США.Номенклатура експорту: пшениця- 260 млн 457 тис. дол. США, інші товари – 26 млн 656 тис.дол.США, ячмінь – 22 млн 681 тис. дол. США, насіння свиріпи або ріпаку – 3 млн 694 тис. дол. США.
Найвищий показник експорту пшениці з України до Алжиру був зафіксований у 2024 р. і становив 260 млн 457 тис. дол. США.
Імпорт товарів за 2024 р. склав 104 млн 260 тис. дол США. Номенклатура імпорту: гази нафтові – 100 млн 437 тис.дол.США, водень, інертні гази та інші неметали – 1 млн 556 тис.дол.США, фініки, інжир, ананаси, авокадо, гуаява, манго – 1 млн 92 тис.дол.США, спирти ациклічні та їх похідні– 628 тис.дол.США.
Сальдо торгівлі товарами: за 2024 р. позитивне і складало 213 млн. 619 тис. дол. США).
Прямі іноземні інвестиції в економіку України з АНДР не зафіксовані.
Статистика за 2 місяці 2025 р.
Згідно з інформацією Державної митної служби України, зовнішня торгівля товарами протягом 2 місяців 2025 р. склала 126 млн 216 тис. дол США.
Експорт товарів з України за 2 місяці 2025 р. становив 107 млн. 737 тис. дол. США. Номенклатура експорту: пшениця – 84 млн 133 тис. дол. США, олії соняшникова, сафлорова або бавовняна – 6 млн 924 тис. дол. США, феросплави – 6 млн 359 тис. дол. США, інші товари – 5 млн 603 тис. дол. США, соєві боби – 4 млн 66 тис. дол. США.
Імпорт товарів за 2 місяці 2025 р. склав 18 млн 479 тис. дол. США. Номенклатура імпорту: гази нафтові – 14 млн 437 тис. дол. СШАСпирти ациклічні та їх похідні– 1 млн 907 тис. дол. США, поліацеталі, поліетери, епоксидні, алкідні смоли; полікарбонати, поліестери – 1 млн 482 тис. дол. США.
Сальдо торгівлі товарами за 2 місяці 2025 р. позитивне і складало 89 млн. 258 тис. дол. США.
Не сприяє зростанню обсягів українського експорту до Алжиру зокрема поточна економічна політика влади АНДР, спрямована на максимальне скорочення імпорту, локалізацію практично усіх видів виробництва, нарощування потужностей місцевих підприємств, заводів та комбінатів шляхом залучення як національних, так і прямих іноземних інвестицій у розвиток виробничої інфраструктури, звуження географії закупівель та імпорту, обмежуючись країнами ЄС, з яким у АНДР діє угода про вільну торгівлю.
Крім цього, державний курс на скорочення імпорту готової та напівготової продукції спрямований на створення нових робочих місць з метою боротьби зі стрімко зростаючим безробіттям серед молоді. Не останнє за важливістю місце посідає прагнення самого Алжиру перетворитись на експортера виробленої всередині країни продукції із доданою вартістю до інших африканських країн південніше Сахари (Малі, Мавританія, Нігер, Сенегал).
Під час планування тактики подальшого розвитку торговельно-економічного співробітництва (зокрема на с/г напрямі) з Алжиром українська сторона має враховувати зміни, які відбуваються у підходах керівництва країни до подальших кроків щодо забезпечення її сталого економічного зростання, а саме: стрімкий відхід переважної від «примітивного» імпорту сировинних та напівсировинних товарів убік укладення довгострокових інвестиційних контрактів, отримання новітніх технологій, створення спільних виробництв із високою доданою вартістю у сільськогосподарській, харчовій, промисловій, хімічній та фармацевтичній галузях безпосередньо на території Алжиру, у т.ч. через використання механізмів Африканської континентальної зони вільної торгівлі, покликаної, насамперед, сприяти збільшенню обсягів внутрішньоафриканської торгівлі. Такий підхід має стати пріоритетним під час аналізу можливостей розширення присутності українських підприємств і компаній на алжирському ринку, ураховуючи відсутність прямих угод про ЗВТ між Україною та більшістю країн БС та Африки, а також, беручи до уваги наявність таких угод між низкою близькосхідних та африканських партнерів України і стороною ЄС, що автоматично зводить нанівець конкурентоспроможність аграрної продукції вітчизняного виробництва на ринках БС та Африки.
Незначний відсоток харчової та аграрної продукції українського виробництва, який представлений на ринку Алжиру, потрапляє на митну територію АНДР шляхом реекспорту з держав-членів ЄС, що дозволяє місцевим імпортерам уникати необхідності сплати надвисоких митних ставок у разі ввезення такої продукції напряму з України.
Важливо також враховувати той факт, що наявність діючої з 2005 р. між Алжиром та ЄС угоди про вільну торгівлю значно звужує можливості нарощування прямого експорту українських товарів до АНДР, оскільки вся продукція, яка імпортується до Алжиру з-за меж країн-членів ЄС обкладається ввізними митами, що коливаються від 30% до 200%, тоді як митні ставки на товари ЄС-походження не перевищують 10%.
На противагу угоді про ЗВТ з ЄС, алжирське керівництво останнім часом робить ставку на просуванні тези про переваги торговельно-економічної взаємодії з іноземними партнерами у рамках Африканської континентальної зони вільної торгівлі, одним з найбільш активних «адвокатів» якої є АНДР. На переконання уряду Алжиру, саме АНДР має стати «північними воротами» для доступу до Африканського континенту продукції і товарів, які вироблятимуться на території АНДР із використанням найкращих світових, у т.ч. європейських практик.
Оцінки ПУ:
З метою просування української аграрної продукції вітчизняним виробникам слід сконцентрувати увагу на передачі Алжиру «ноу-хау» та наявних в Україні сучасних технологій у галузях с/г виробництва.
Позитивним впливом на збільшення присутності українських товарів та бізнесу на території АНДР може стати створення Спільної Міжурядової комісії з питань двостороннього співробітництва, в рамках роботи якої буде можливість предметно обговорювати питання допуску українських товарів на територію АНДР. Проєкт Угоди про створення СМК повністю погоджений сторонами та потребує виключно підписання.
Також позитивний вплив на динаміку розвитку торговельно-економічного співробітництва між Україною та Алжиром матиме підписання інших документів на міжвідомчому рівні, зокрема між Національним агентством з просування зовнішньої торгівлі АНДР «ALGEX» та Офісом з просування експорту (Export Promotion Office) та Національною організацією економічного розвитку АНДР (O.N.D.E.).
Присутність українських компаній в Алжирі: на даний час свої представництва в АНДР мають АТ «Мотор-Січ» та ДП «Укрспецекспорт».