8 жовтня 2014 р. оприлюднена Шоста доповідь стосовно ситуації у галузі прав людини в Україні, підготовлена за результатами роботи в нашій країні Моніторингової місії ООН з прав людини (ММПЛ) у період 18 серпня – 16 вересня 2014 р.
Повна версія англійською мовою вміщена на веб-сайті Верховного комісара ООН з прав людини:
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/UA/OHCHR_sixth_report_on_Ukraine.pdf
Доповідь, як і попередні документи, підготовлені Місією, до певної міри об’єктивно оцінює загальну ситуацію в Україні і дає широку картину подій. Заслуговує на позитивну оцінку значний обсяг роботи, проведений ММПЛ зі збору та аналізу фактів у галузі прав людини у нашій країні, особливо в Донецькій та Луганській областях, де підтримувані Росією терористи ведуть відкриту війну проти українського народу.
У цьому регіоні Місія з тривогою відзначає ескалацію бойових дій у період між 24 серпня і 5 вересня. Згідно з документом, у сутичках з боку незаконних збройних формувань бере участь все більша кількість іноземних бойовиків, зокрема, з Російської Федерації. Наводяться слова самопроголошеного «прем‘єра» так зв. ДНР Олександра Захарченка про те, що на їхньому боці воює три-чотири тисячі росіян, включаючи солдатів – відставних чи у відпустці.
Озброєні групи продовжують тероризувати населення на контрольованих ними територіях, вдаючись до тортур, жорстокого поводження, викрадень (до 30-50 осіб на добу), вбивств та інших порушень прав людини, включаючи право на власність. Наводиться шокуючий випадок викрадення і вбивства Почесного консула Литви в Луганську. Самопроголошена влада так зв. Донецької Народної Республіки запровадила на території власний «Кримінальний кодекс», який базується на КК РФ, і зокрема, передбачає створення військових трибуналів та застосування смертної кари.
У доповіді говориться про обстріли мирного населення бойовиками, про перешкоджання з їхнього боку тим, хто намагається покинути зону конфлікту. Так, 18 серпня терористами була обстріляна колона машин, в яких евакуйовували цивільне населення з Луганську. В результаті загинули 17 осіб і шестеро були поранені.
За словами ММПЛ, незважаючи на встановлення режиму припинення вогню, залишається складною гуманітарна ситуація на контрольованих бойовиками територіях, особливо в Луганську. Проте допомога ззовні має здійснюватися зі згоди Уряду України та у строгій відповідності з міжнародними стандартами і встановленою міжнародними організаціями процедурами, в тому числі щодо проходження належної перевірки. У цьому контексті повідомляється про «гуманітарний конвой», нав‘язаний Російською Федерацією українській стороні без згоди останньої. Вдалось перевірити вміст лише 34 з 227 пофарбованих білою фарбою вантажівок, що перетнули кордон.
Автори доповіді привертають увагу до випадків захоплення озброєними формуваннями українських громадян та подальшого їх незаконного переправлення на територію Росії. Показовим є випадок українського військовослужбовця Надії Савченко, яка була у липні викрадена російськими спецслужбами і до цього часу утримується під арештом в РФ. Повідомляється про примусову психіатричну експертизу, на яку Воронєзький суд направив Надію, що означає позбавлення її контакту із захисниками та українськими консульськими співробітниками. Так само перебуває під арештом в РФ незаконно вивезений з Криму український кінорежисер Олег Сенцов, щодо якого, за існуючою інформацією, російська сторона застосовує тортури.
Моніторингова місія продовжує фіксувати грубі порушення прав людини на території окупованої Росією Автономної Республіки Крим, де тривають репресії щодо меншин, передусім кримських татар та українців, яких постійно залякують, піддають обшукам та арештам. Серед іншого, міститься інформація щодо ситуації навколо кримської активістки та блогерки (Єлизавети Богуцької), відомої своєю проукраїнською позицією, у помешканні якої 8 вересня 2014 р. було проведено обшук, вилучено оргтехніку та телефони. У кримськотатарських бібліотеках продовжують вилучати літературу, пов‘язану з боротьбою кримських татар за свої права, як екстремістську.
Чиниться тиск на Українську православну церкву Київського патріархату. З часів сумнозвісного березневого так зв. «референдуму» шестеро з 15 священиків УПЦ КП були змушені поїхати з півострова, закрито чотири з 12 церков. Російська окупаційна влада також робить все, щоб АРК залишали мусульманські релігійні діячі.
З початком навчального року яскраво виявилося порушення права на освіту рідною мовою. Так, в єдиній у Ялті українській гімназії українська мова тепер переведена в розряд факультативів і стала викладатися лише двічі на тиждень.
Автори доповіді повідомляють про організовану самопроголошеною владою «Всекримську» конференцію щодо статусу кримських татар (Симферополь, 6 вересня), на яку не було допущено керівництва кримськотатарського Меджлісу. На думку самих кримських татар, цей захід був організований з метою посварити між собою татарську громаду.
У документі ООН з тривогою відзначається зростання кількості внутрішньо переміщених осіб, які покинули зону конфлікту або втекли від переслідувань в Криму, та наголошує на необхідності їх відповідного розміщення, надання доступу до базових послуг та вирішення інших нагальних проблем. Водночас у доповіді повідомляється, що на звільнені українськими військовими території повертаються їх мешканці і там поступово відновлюється мирне життя.
Традиційно ММПЛ інформує про хід розслідування порушень прав людини, здійснених у січні – лютому 2014 р. на Майдані, та подій 2 травня в Одесі, про реалізацію в Україні політичних, економічних та соціальних прав, права на свободу слова і зборів. Окремий розділ присвячено законодавчим та інституційним змінам в країні. особливе місце приділяється законам, схваленим на імплементацію Мінських домовленостей, що надають спеціальний статус окремим територіям Луганської та Донецької областей. Вони, на думку Верховного комісара ООН з прав людини, мають відіграти «вирішальну роль у процесі примирення і створенні умов для стійкого миру».
Містить доповідь і певні закиди на адресу української армії щодо нерозбірливих обстрілів житлових районів, а також звинувачення деяких добровольчих батальйонів у порушеннях прав людини. При цьому замість конкретних фактів і джерел інформації, вживаються ввідні слова “allegedly”, “reportedly” («нібито», «як повідомляється»). У разі, якщо Місія має у своєму розпорядженні конкретні факти, а не голослівні заяви сепаратистів чи фейкові сюжети російських телеканалів, то саме вони мають наводитися в офіційному документі ООН. При цьому ММПЛ не згадує документально підтверджених закордонними спостерігачами фактів обстрілів російською артилерією українських позицій.
Місія також наполегливо продовжує використовувати в тексті доповіді словосполучення “збройні формування”, незважаючи, що у резолюції Ради ООН з прав людини A/Res/26/30 ці формування чітко визначені як незаконні.
У доповіді Управління Верховного комісара ООН з прав людини висловило високу оцінку рівню співпраці Уряду України з ММПЛ і привітало кроки, здійснені в напрямку імплементації рекомендацій, викладених у попередніх доповідях УВКПЛ. Моніторингова місія і далі відстежуватиме та звітуватиме про розвиток ситуації у галузі прав людини в нашій країні та, зі свого боку, готова долучитися, до процесу створення сильних та ефективних національних механізмів із захисту прав людини, говориться в документі ООН.
Українська сторона привітала таку позицію і висловила готовність й надалі розвивати і поглиблювати взаємодію з УВКПЛ.
Водночас було висловлено сподівання на більш глибокий аналіз з боку Моніторингової місії ООН політичних процесів та подій, що відбуваються в Україні, та на більш повне висвітлення не лише внутрішніх, а й зовнішніх чинників, які впливають на розвиток ситуації на сході України. Російська агресія, російські найманці, розв‘язана Росією брудна ідеологічна війна, шантаж та інші злочини мають бути не лише названі, а й отримати відповідну оцінку з боку правозахисних організацій системи ООН.
8 жовтня 2014 року